ΔΙΑΣΤΑΥΡΩΣΕΙΣ                         
Διασταύρωση είναι: η περιοχή του δρόμου  που ενώνονται δύο ή περισσότεροι δρόμοι.
Η προτεραιότητα εξαρτάται από το τι ρυθμίζει την κυκλοφορία σε αυτές τις διασταυρώσεις.
Την κυκλοφορία την ρυθμίζουν κατά σειρά:
α) Οι τροχονόμοι. 
β) Τα φανάρια. 
γ) Η σήμανση (πινακίδες). 
δ) Ο κανόνας της δεξιάς προτεραιότητας.

1.        ΔΙΑΣΤΑΥΡΩΣΗ ΜΕ ΤΡΟΧΟΝΟΜΟ
Σε διασταύρωση με τροχονόμο ακολουθούμε πιστά τις οδηγίες του τροχονόμου.
                     ΣΗΜΑΤΑ ΤΡΟΧΟΝΟΜΟΥ

2.        ΔΙΑΣΤΑΥΡΩΣΕΙΣ ΜΕ ΣΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ
             Σε διασταύρωση με σηματοδότηση ακολουθούμε πιστά την σηματοδότηση
                                      Χρώματα σηματοδοτών

3.        ΔΙΑΣΤΑΥΡΩΣΗ ΜΕ ΣΗΜΑΝΣΗ
            Σε διασταύρωση με σήμανση ακολουθούμε πιστά την σήμανση.
            Η σήμανση που συναντάμε κυρίως σε διασταυρώσεις είναι:





Οι παραπάνω πινακίδες  έχουν μοναδικό σχήμα με σκοπό να τις ξεχωρίζουμε ευκολότερα από τις υπόλοιπες,
να διακρίνονται ακόμα και από την πίσω πλευρά τους ή ακόμα και αν είναι μουτζουρωμένες.

4.        ΔΙΑΣΤΑΥΡΩΣΗ ΧΩΡΙΣ ΣΗΜΑΝΣΗ
Σε διασταύρωση χωρίς σήμανση προτεραιότητα έχει ο κινούμενος από τα δεξιά (ανεξάρτητα από το τι όχημα είναι).

Γενικά ο ερχόμενος από δεξιά έχει προτεραιότητα εκτός:
1.        Αν μπαίνει σε αυτοκινητόδρομο ή δρόμο ταχείας κυκλοφορίας.
2.        Αν αριστερά του έρχεται τρένο
3.        Όταν βγαίνει από χώρους στάθμευσης, βενζινάδικα, αλάνες, σουπερ μαρκετ κα.
4.        Όταν αριστερά του έρχονται οχήματα έκτακτης ανάγκης (με σειρήνες και φάρους).

ΚΑΤΑΚΟΡΥΦΗ ΣΗΜΑΝΣΗ                   
Υπάρχουν τριών ειδών πινακίδες σήμανσης
1. ΠΙΝΑΚΙΔΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΩΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ
Σε αυτήν την κατηγορία ανήκουν οι ΑΠΑΓΟΡΕΥΤΙΚΕΣ και οι ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΕΣ

  

2. ΠΙΝΑΚΙΔΕΣ ΑΝΑΓΓΕΛΙΑΣ ΚΙΝΔΥΝΟΥ
Σε αυτήν την κατηγόρια ανήκουν οι πινακίδες που δηλώνουν κάποιο κίνδυνο που πρόκειται να συναντήσουμε κατά την πορεία της κίνησης του οχήματος μας, ώστε βλέποντας τις πινακίδες αυτές να λαμβάνουμε τα κατάλληλα μέτρα για να μπορέσουμε να αποφύγουμε τους κίνδυνους αυτούς με ασφάλεια.

3. ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΚΕΣ ΠΙΝΑΚΙΔΕΣ
Σε αυτήν την κατηγόρια πινακίδων ανήκουν οι πινακίδες που απλά μας πληροφορούν για οτιδήποτε επρόκειτο να συναντήσουμε κατά την πορεία του οχήματος μας πχ (εστιατόρια, αναψυκτήριο, κ.α)
Χρώματα πινακίδων





 










ΟΡΙΖΟΝΤΙΑ ΣΗΜΑΝΣΗ
Οι οριζόντια σήμανση αποτελείται από τις γραμμές που υπάρχουν στο οδόστρωμα, οι γραμμές αυτές είναι:
1. Μόνη ή διπλή συνεχόμενη γραμμή που χωρίζει τα δύο ρεύματα κυκλοφορίας ( απαγορεύεται η υπέρβαση τους ).
2. Διακεκομμένες γραμμές που οριοθετούν την λωρίδα κυκλοφορίας . Δεν οδηγούμε πάνω τους.
3. Οριογραμμή μας καθορίζει τα όρια του δρόμου στα οποία μπορούμε να κινούμαστε με ασφάλεια στο δρόμο.

ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΔΡΟΜΩΝ             
Υπάρχουν τέσσερα (4)  διαφορετικά είδη δρόμων και τα κατατάσσουμε ανάλογα των χαρακτηριστικών τους:

1. Ο αυτοκινητόδρομος.

2. Οδοί ταχείας κυκλοφορίας.

3. Επαρχιακό δίκτυο & εκτός κατοικημένης περιοχής.

4. Εντός κατοικημένης περιοχής.

5. Δρόμος που έχει χαρακτηριστεί ως ήπιας κυκλοφορίας

Εθνικός δρόμος:
Εθνικός δρόμος χαρακτηρίζετε ο μεγαλύτερος κατά περιοχή δρόμος την δεδομένη χρονική περίοδο, έτσι λοιπόν εθνική οδός μπορεί να είναι ένας αυτοκινητόδρομος ή ένας δρόμος εντός κατοικημένης περιοχής , αρκεί σε αυτήν την περίπτωση να μην υπάρχει άλλος μεγαλύτερος.

Κυκλικός κόμβος
Κατά γενικό κανόνα η κυκλοφορία σε κυκλικούς κόμβους γίνεται ως εξής:
ΑΠΑΓΟΡΕΥΣΕΙΣ   ΣΤΑΣΕΩΣ   ΚΑΙ   ΣΤΑΘΜΕΥΣΕΩΣ


ΑΠΟΣΤΑΣΕΙΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ                     

Είναι η απόσταση που πρέπει να αφήνουμε από το όχημα που προπορεύεται, ώστε εάν ο οδηγός του οχήματος που προπορεύεται μειώσει ξαφνικά την ταχύτητα, του οχήματος του να μην συγκρουστούμε με αυτό.
Η απόσταση αυτή πρέπει να είναι τουλάχιστον  2 δευτ/τα.
Όταν βρέχει η απόσταση αυτή πρέπει να είναι τουλάχιστον 4 δευτ/τα.
Φροντίζουμε να έχουμε σαν ελάχιστη πλευρική απόσταση ασφαλείας από το όχημα μας το λιγότερο…..1 μέτρο
(περίπου δηλαδή όσο το άνοιγμα μιας πόρτας) από…


ΧΡΟΝΟΣ ΑΝΤΙΔΡΑΣΗΣ
Είναι ο χρόνος που μεσολαβεί από την στιγμή που βλέπουμε κάποιο εμπόδιο, μέχρι και την στιγμή που θα ενεργήσουμε ,
(δηλ να πάρουμε το πόδι από το γκάζι και να πάει στο φρένο).Ο χρόνος αυτός είναι 1 δευτερόλεπτο (1sec) (Ο χρόνος αυτός εξαρτάται από την φυσική μας κατάσταση, ψυχολογική διάθεση και φυσικά την ηλικία).

Για να βρούμε πόσα μέτρα κινείτε το όχημα μας προς τα εμπρός κατά τον χρόνο αντίδρασης (δηλ σε 1sec) κάνουμε τον εξής εύκολο υπολογισμό:
Πολλαπλασιάζουμε τις δεκάδες τον χιλιομέτρων (πχ 50Κm)  με το (3) πχ  5Χ3=15μετρα το 1 δευτερόλεπτο.

ΑΠΟΣΤΑΣΗ ΠΕΔΗΣΕΩΣ
Είναι η απόσταση που διανύει το όχημα όταν πατάμε το φρένο μέχρι την ακινητοποίηση του. (φρενάρισμα)
Εξαρταται από:

ΑΠΟΣΤΑΣΗ ΑΚΙΝΗΤΟΠΟΙΗΣΗΣ
Είναι η απόσταση που χρειάζεται το όχημα να σταματήσει.
(Η απόσταση όμως αυτή εξαρτάται  από δυο παράγοντες, από τον χρόνο αντιδράσεως, και την απόσταση πεδήσεως.)
Για να βρούμε σε ποσά μέτρα θα σταματήσει το όχημα μας όταν κινείται, πχ με ταχύτητα 90Κm/h τότε:
Πολλαπλασιάζουμε τις δεκάδες των χιλιομέτρων με τον εαυτό του 9Χ9=81
81 μέτρα θα σταματήσει το όχημα μας .
Όσο αυξάνεται η ταχύτητά μας τόσο αυξάνονται και τα μέτρα ακινητοποίησης.

Η ζυγοστάθμιση και η ευθυγράμμιση των ελαστικών.



ΠΙΘΑΝΕΣ ΑΙΤΙΕΣ ΑΠΟΤΟΜΗΣ ΑΥΞΗΣΗΣ ΘΕΡΜΟΚΡΑΣΙΑΣ
1. Έχει κοπεί ο ιμάντας του ανεμιστήρα.
2. Δεν λειτουργεί ο ανεμιστήρας.
3. Ο θερμοστάτης είναι κολλημένος σε κλειστή θέση.
4. Υπάρχει έλλειψη ψυκτικού υγρού.
5. Η αντλία νερού δεν αναρροφά ψυκτικό υγρό από τον κάτω υδροθάλαμο.

ΕΞΩΤΕΡΙΚΟΙ  ΚΑΙ  ΕΣΩΤΕΡΙΚΟΙ  ΕΛΕΓΧΟΙ   
(ΑΦΟΡΑ  ΤΗΝ  ΠΡΑΚΤΙΚΗ  ΕΞΕΤΑΣΗ)
Το αυτοκίνητο συμβολίζει την ελευθερία και την ανεξαρτησία κίνησης.
Η δυνατότητα να κινείσαι αυτόνομα, λέγεται σε όλα τα μήκη και τα πλάτη της γης:
AυτοKίνησn.
Οι περισσότεροι οδηγοί σήμερα όμως, δεν είναι σε θέση όχι μόνον να εντοπίσουν απλές βλάβες του αυτοκινήτου τους, αλλά ούτε να συντηρούν στοιχειωδώς το όχημα τους. Αυτό συμβαίνει, είτε γιατί δεν έχουν συνήθως τις απαραίτητες τεχνικές γνώσεις, είτε γιατί βαριούνται, είτε γιατί τους "μάθανε" να αναθέτουν τη δουλειά αυτή στους ειδικούς των συνεργείων αυτοκινήτων...
Διαβάστε τα παρακάτω επιγραμματικά, για να ξεκινήσετε τις πρώτες... επαφές μαζί του...
Χωρίζουμε τους ελέγχους σε 3 κατηγορίες.
1. Εξωτερικοί έλεγχοι 
2.'Έλεγχοι στο χώρο της μηχανής 
3. Έλεγχοι στο χώρο οδήγησης

1. ΕΞΩΤΕΡΙΚΟΙ ΕΛΕΓΧΟΙ

1.1. Ελέγχουμε περιμετρικά το όχημα μας, μήπως υπάρχει κάποιο εμπόδιο, παιδιά που παίζουν, ή ζώα που είναι κρυμμένα κάτω από το αυτοκίνητο ώστε να εμποδίζουν την κίνηση του αυτοκινήτου μας, μπροστά η πίσω.
1.2. Ελέγχουμε μήπως υπάρχουν διαρροές κάτω από το αυτοκίνητο, κυρίως στο χώρο της μηχανής...
1.3. Ελέγχουμε τα ελαστικά του οχήματος, την πίεση αυτών και το βαθμό φθοράς.(διαφορετικό πάτημα) Επισκεπτόμαστε το πλησιέστερο πρατήριο ή βουλκανιζατέρ για να συμπληρώσουμε αέρα, ώστε η πίεση να είναι η προβλεπόμενη και τυχόν εκδορές (σχισίματα στο πλάι του ελαστικού)
1.4. Ελέγχουμε την ρεζέρβα αν είναι σε καλή κατάσταση και αν έχει την πίεση που προβλέπεται, [ 3 - 4 p.s.i πάνω από το ότι ορίζει ο κατασκευαστής. ]
1.5. Ελέγχουμε στο χώρο του πορτ μπαγκάζ, για τα απαιτούμενα που πρέπει υποχρεωτικά να έχουμε για να μη βρεθούμε στην δυσάρεστη θέση να ... σπρώχνουμε... ή να ...τρέχουμε...
α) Φαρμακείο β) Προειδοποιητικό τρίγωνο γ) Γρύλο και μπουλουνόκλιδο για κάθε περίπτωση αλλαγής ελαστικού
δ) Αλυσίδες αν είναι χειμώνας και πάμε στα χιόνια...ε) Φακό και πρόχειρα εργαλεία ...
στ) Πυροσβεστήρα σε πρώτη ζήτηση και ας αποδειχτεί αχρείαστος. ζ) αντανακλαστικό γιλέκο.
1.6. Ελέγχουμε το σύστημα Φωτισμού και οπτικής σήμανσης, δηλαδή:
Καθαρίζουμε τα πλαστικά καλύμματα και τα κρύσταλλα των φωτιστικών σωμάτων και αντικαθιστούμε σπασμένα πλαστικά και καμένες λάμπες.
1.7. Ελέγχουμε τη λειτουργία του συστήματος υαλοκαθαρισμού την κατάσταση των ελαστικών των καθαριστήρων κι αν χρειαστεί τους αντικαθιστούμε. Τη σωστή λειτουργία των εκτοξευτήρων κι αν χρειάζεται τους ρυθμίζουμε έτσι ώστε να εκτοξεύουν νερό στο παρμπρίζ το δικό μας και... όχι του πίσω ερχόμενου αυτοκινήτου.
1.8. Ελέγχουμε τους αριθμούς κυκλοφορίας του αυτοκινήτου, ώστε να είναι καλά στερεωμένοι και καθαροί.

2. ΣΤΟ ΧΩΡΟ ΤΗΣ ΜΗΧΑΝΗΣ

2.1 Ελέγχουμε το σύστημα ψύξης και συγκεκριμένα τη στάθμη του ψυκτικού υγρού στο ψυγείο, και στο δοχείο υπερχείλισης (διαστολής), κι αν χρειάζεται ψυκτικό υγρό, συμπληρώνουμε.
2.2 Ελέγχουμε τον ιμάντα του ανεμιστήρα, που δεν πρέπει να' ναι χαλαρός ή φθαρμένος [κυρίως στα παλαιότερα αυτοκίνητα] και την ύπαρξη τυχόν διαρροών, κοντά στην αντλία νερού.
2.3 Ελέγχουμε στο σύστημα λίπανσης, τη στάθμη του λαδιού του κινητήρα που πρέπει να' ναι ανάμεσα στα δύο μαρκαρίσματα [maχ, min] του δείκτη λαδιού καθώς και την τυχόν ύπαρξη διαρροών.
2.4 Ελέγχουμε τον συσσωρευτή [ μπαταρία]. Αν η μπαταρία μας είναι ανοικτού τύπου, ελέγχουμε τη στάθμη των υγρών[πρέπει να είναι 1 cm πάνω από τις πλάκες του μολύβδου [Pb] και αν χρειάζεται συμπληρώνουμε.
Σφίγγουμε καλά τους πόλους και αν χρειάζεται ξεβουλώνουμε τις οπές εξαερισμού στα πώματα, καθαρίζουμε τους πόλους από τα όποια άλατα και τους αλείφουμε με βαζελίνη.
2.5 Ελέγχουμε τα υγρά του υδραυλικού τιμονιού και του συμπλέκτη (αλλά δεν συμπληρώνουμε).
2.6 Ελέγχουμε το σύστημα πέδησης και συγκεκριμένα την στάθμη των υγρών Φρένων να είναι στην ένδειξη maχ που υπάρχει στο αντίστοιχο εξάρτημα  (δείκτη). ΔΕΝ συμπληρώνουμε.
Η ένδειξη κοντά στο min σημαίνει ότι πρέπει να αλλάξουμε τακάκια  ή θερμουίτ και πιθανά την ύπαρξη διαρροών.
2.7 Ελέγχουμε το σύστημα υαλοκαθαρισμού και συμπληρώνουμε το δοχείο νερού με όσο νερό έχει ξοδευτεί.

3. ΕΛΕΓΧΟΙ  ΣΤΟ ΧΩΡΟ ΟΔΗΓΗΣΗΣ                 

3.1.  Ρυθμίζουμε την θέση οδήγησης και το προσκέφαλο . Το αριστερό πόδι να πατάει τέρμα το συμπλέκτη χωρίς να τεντώνει και οι καρποί των χεριών να ακουμπούν στο πάνω μέρος του τιμονιού άνετα.
3.2.  Δένουμε την ζώνη ασφαλείας και υποχρεώνουμε και τους συν επιβαίνοντες να δέσουν την δική τους.
3.3.  Ρυθμίζουμε τους καθρέπτες.
3.4.  Αν λειτουργεί η ηχητική προειδοποίηση "κόρνα"
3.5.  Αν τα ποδόπληκτρα έχουν την συνήθη αντίσταση. Το πεντάλ του συμπλέκτη πρέπει να κατεβαίνει μέχρι το τέρμα της διαδρομής του, και το πεντάλ του φρένου, να σταματάει περίπου στη μέση της διαδρομής του και να παραμένει σε αυτή την θέση σταθερό ...
Ο έλεγχος για τα Φρένα του αυτοκινήτου, γίνεται με αναμμένη την μηχανή, για να λειτουργεί η υποβοήθηση...  Είναι  βέβαια αυτονόητο ότι δεν μετακινούμε το όχημα μας αν το πεντάλ του φρένου κατεβαίνει μέχρι το τέλος της διαδρομής του ή αν έχει μια "σπογγώδη" αίσθηση.
3.6. Ελέγχουμε στο σύστημα διεύθυνσης, το τζόγο [ανοχή] του τιμονιού, που δεν πρέπει να ξεπερνά τις 1,5 μοίρες γωνία, ή μήκος τόξου στο τιμόνι δύο [2] δάχτυλα (2-3cm).
3.7.  Αν λειτουργούν  οι ενδεικτικές λυχνίες στο ταμπλό του αυτοκινήτου, και τα χειριστήρια  
αν έχουν τις συνήθεις νεκρές διαδρομές.
3.8.  Ελέγχουμε αν είναι όλες οι πόρτες κλεισμένες .
3.9.  Αν έχουμε βενζίνη [καύσιμο] , ή κάποιο πρόβλημα που εντοπίζεται από τα όργανα του ταμπλό με κόκκινες συνήθως   ενδείξεις...
3.10. Πριν ξεκινήσουμε ελέγχουμε, και δεν ξεκινάμε, αν κάποια λυχνία (λαμπάκι) κόκκινου χρώματος είναι αναμμένη.
3.11. Για να ξεκινήσουμε: Ελέγχουμε - ειδοποιούμε - ελέγχουμε και ξανά ελέγχουμε με στροφή κεφαλής και ξεκινάμε  μόνο όταν ο δρόμος είναι ελεύθερος...

ΜΗΧΑΝΟΛΟΓΙΑ
1. Το φίλτρο του αέρα: χρησιμεύει για να κατακρατεί τη σκόνη που υπάρχει στο αέρα που ρουφάει ο κινητήρας..Η τακτική αντικατάστασή του (σύμφωνα με τις οδηγίες του κατασκευαστή) μειώνει την κατανάλωση καυσίμου.
2. Η χρησιμοποίηση του καταλύτη περιορίζει τις εκπομπές των ρύπων κατά 90% επειδή επιτρέπει σχεδόν πλήρη  "εξουδετέρωση" των βλαβερών ουσιών που περιέχονται στα καυσαέρια
3. Ο συσσωρευτής (μπαταρία): είναι μια "αποθήκη" ενέργειας, που παρέχει ρεύμα στον ηλεκτρικό κινητήρα εκκινήσεως(μίζα), στο σύστημα φωτισμού και σε όλα τα ηλεκτρικά μέρη του αυτοκινήτου.
4. Η γεννήτρια (δυναμό): ο συσσωρευτής φορτίζεται από την γεννήτρια ηλεκτρικού ρεύματος η οποία παίρνει κίνηση από το στροφαλοφόρο άξονα διά μέσου ενός ιμάντα (λουρί).
5. Ο ηλεκτρικός εκκινητής (μίζα): χρησιμεύει για να περιστρέφει το στροφαλοφόρο άξονα μέχρι την στιγμή της ενάρξεως της καύσεως, δηλαδή μέχρι την έναρξη λειτουργίας του κινητήρα. Αν δεν λειτουργεί έχουμε κακή επαφή με την μπαταρία.
6. Εάν το τιμόνι ταλαντώνεται εξαρτάται από όχι καλά ζυγοσταθμισμένους τροχούς.
7. Εάν το όχημα παρεκκλίνει της οδού οφείλετε στο ότι οι εμπρόσθιοι τροχοί δεν είναι σωστά ευθυγραμμισμένοι. Ή υπάρχει μεγάλη διαφορά πίεσης αέρα στα ελαστικά.
8. Εάν το τιμόνι παρουσιάζεται πιο "σκληρό" από το κανονικό μπορεί να οφείλεται σε ξεφούσκωτα εμπρόσθια ελαστικά

1. Συμβουλές Εξετάσεων